Kort krönika

Skapelsedatum: 17 Juli 2021
Uppdatera Datum: 13 Maj 2024
Anonim
Очень модная женская шапка-ушанка спицами. Часть 1.
Video: Очень модная женская шапка-ушанка спицами. Часть 1.

Innehåll

De krönika Det är en typ av berättelse som presenterar händelserna i kronologisk form och försöker vara så förklarande och objektiv som möjligt angående ett ämne som det berättas om.

En krönika berättar och överför händelserna sekventiellt i syfte att introducera och överföra de berättade händelserna till läsaren.

Du kan göra korta kroniker om en film, en historisk händelse, en bok, en viss händelse etc. Det mest kända exemplet på en krönika kan vara berättelsen om Bibeln eftersom den kronologiskt berättar om händelser som inträffade i antiken.

• Se även: Kronologisk ordning

Användning av krönikor

Generellt hänvisar en kort krönika till plats och tid (datum och tid) för att lokalisera läsaren i rum och tid. Korta krönikor används ofta inom det journalistiska området eftersom det är en effektiv genre att överföra händelser objektivt.

I andra fall kan en krönika riktas till en liten publik, till exempel ett klassrum i en skola. På grund av sin lätta förståelse används krönikorna ofta i barns berättelser, berättelser för att lära sig ett språk.

• Se även: Literary Chronicle

Exempel på korta krönikor

1. Kort journalistik

Ana stod upp fredagen den 14 mars klockan 10, som hon brukade.

Efter frukost lämnade han.

Han gick ut genom dörren till sina arbetskontor som var några kvarter från hans hem.

När hon korsade den stora Avenida San Martín märkte hon inte att en bil kom i motsatt riktning och utan att kunna undvika Ana, körde bilen över henne.

Ana fördes till närmaste sjukhus. Lyckligtvis två dagar senare släpptes Ana med mindre skador och externa medicinska kontroller.

1. Krönika om en barns berättelse

2001, i början av lektionerna, hade María, bara fyra år gammal, sagt till sin mamma att hon inte skulle gå i skolan. Hon kände sig väldigt liten och ville inte separeras från henne.

Hon grät hela natten nästan oförmögen att sova av ångest den första skoldagen. Hennes mamma, lite orolig, stod upp den 4 mars lite tidigare och förberedde en frukost som Maria älskade: rostat bröd med smör och getost.

Men Maria åt knappast någonting.

Klockan 8 lämnade de huset för skolan som var 11 kvarter från Marias hus.

Men när hon nådde skolans dörr träffade Maria sin granne Rocío.

När hon såg Rocío gå in i skolan utan problem följde María henne. Tillsammans gick de in i skolan den första dagen och varje dag därefter tills de slutade grundskolan.

1. Kronik av en historisk händelse

Titanic sjunker

Den 15 april 1912 ägde rum en av historiens största nautiska tragedier; sjunkningen av Titanic.

Denna resa var jungfrunen för den glittrande Titanic. Den borde korsa Atlanten tills den når Nordamerikas stränder i USA.

En annan skulle dock vara destinationen för det magnifika skeppet: kvällen innan, den 14 april 1912, kring 23:40 kolliderade Titanic med ett gigantiskt isberg som slet fartygets skrov på ett sådant sätt att då Inom några timmar sjönk Titanic till havets botten.

Trots besättningens försök att radio för hjälp kom inga fartyg till dem. Utan att kunna se gryningen (exakt 02:20 AM) den 15 april var Titanic redan begravd vid havets botten.

Tragedin tog mer än hälften av befolkningen (1600 personer sjönk med båten när antalet passagerare för den resan var 2 207 personer).

1. Chronicle of a trip

Den första dagen av vår semesterresa

Bussen åkte klockan 17.00 den 20 februari i år. De kommande tio dagarna tillbringade vi i bergen, i staden Bariloche, provinsen Neuquén, Argentina.

Vid ankomsten kl 21.00 den 21 februari beredde vi oss på att ta rummet. Efter en varm dusch åkte vi till köpcentret för lunch.

Vi hittade äntligen en restaurang som vi alla gillade. Vi åt där och runt 14:00 återvände vi till hotellet för att starta den första utflykten av vår semester: ett besök på Otto-berget.

Vi anlände dit klockan 15:00 och efter uppstigningen besökte vi museet och den roterande konfektyren. Naturligtvis kunde vi inte undvika att ta en kaffe i konfektyren och observera den magnifika Cerro Tronador (alltid snöig, alltid fantastisk att beundra) på avstånd.

Senare besöker vi skogen som ligger i sidled på samma Otto-kulle.

Vi lyckades ta många fotografier och kl 19.00 bestämde vi oss för att börja vår återkomst.

Sedan på hotellet byter vi kläder och åker till köpcentret, shoppar och äter på fisk och skaldjur.

Vid 23-tiden återvänder vi till hotellet, trötta och vill sova nästa dag för att starta ett nytt familjeäventyr.

1. Kronik av ett faktum

Lucia kom till mitt hus varje morgon när vi var tjejer. Jag minns att 1990 spelade vi båda på gatan från morgon till solen gick ner.

Men efter några år slutade Lucia komma för att spela. Naturligtvis gick tiden och vi var inte tio år längre ... Hon och jag skulle fylla 15 år våren 1995. Det var logiskt att hon inte längre kom att spela som vi gjorde tidigare. Men han besökte mig inte heller.

Jul 1995 ringde han inte ens på mig. Tydligen träffade min vän Lucia en väldigt stilig pojke.

Åren gick och jag ångrade hans främmande men andra vänner kom in i mitt liv.

Något skulle dock hända: den 17 juni 2000, klockan 14.35, kom Lucia till mitt hus som i gamla dagar, bara den här gången blev hon krossad sedan hennes mamma skulle gå bort. .

I det ögonblicket var all min smärta och ångest borta så att jag kunde hålla ner hans smärta. Deras avstånd spelade inte längre roll under dessa år.

Hans mor led i ångest i nästan fyra månader och den 1 oktober 2000 dog hon av en förödande cancer.

Lucias smärta var enorm men hon var innesluten och åtföljd av alla sina nära och kära.

Idag, 15 år senare, efter denna händelse, kan jag säga att Lucía och jag fortfarande är mycket nära vänner som när hon kom för att spela på eftermiddagen 1990.